EN

پرسش های متداول

  • درصورت تاخیر طولانی در تحویل بار آیا شرکت کشتیرانی بابت این تاخیر خسارت پرداخت می‌کند؟

    بله، در صورتیکه که تاخیر صرفا از لحاظ فنی و عملیاتی مربوط به شرکت حمل‌کننده باشد و مربوط به هیچ یک از عوامل فوری (فورس ماژور)، محیطی و عملیاتی در بندر مقصد نباشند، برای تاخیر در تحویل بار به مقصد خسارت تعلق خواهد ‌گرفت.

  • خیر، پروتکل‌های‌گمرکی و بهداشتی در این کشور بدین گونه است که حتما باید سم پاشی و گواهی مربوط به آن با مدارک گمرک ارسال شود .

  • بله، هم بصورت شرکت‌های خصوصی و هم توسط بخش بازرسی گمرکات مبدا. در بعضی کشورها وجود این گواهی بازرسی یکی از شروط برای ترخیص کالا در گمرکات مقصد هست و نیز در بانک‌ها از مدارک مهم صدور اعتبار اسنادی بشمار می آید.

  • برای واردات برخی از کالاها و محصولات کشاورزی، حیوانی و نباتی به کشور، به دریافت مجوز قرنطینه نیاز است. برای مثال، برای وارد کردن بعضی از انواع دانه‌های گیاهی، بذرهای کشاورزی و محصولات دامی باید از سازمان دامپزشکی کشور مجوز قرنطینه دریافت شود. البته برخی از محصولات کشاورزی و دامی که ریسک و خطر آلودگی کمتری دارند، به دریافت این مجوز نیازی نخواهند داشت. توجه داشته باشید که بازرسان گمرک پس از انجام قرنطینه و بررسی محموله، در‌صورت وجود آلودگی مانع از ترخیص کالاها و ورود آن‌ها به کشور خواهند شد.

  • به طور خلاصه، حمل و نقل بصورت فله و حجیم بدون بسته بندی است و حالت خاص محسوب میشود و برای حمل کانتینری مقرون به صرفه نمیباشد و بصورت پروژه ای قرارداد آن با شرکت‌های کشتیرانی با توجه به نوع کالا بسته میشود.

  • ‏MSDS که مخفف عبارت Material Safety Data Sheet یا همانطور که در زبان ما شناخته شده است Material Safety Data Sheet برای مواد شیمیایی مضر و خطرناک تهیه میگردد و سند اطلاعات مربوط به کالا در مقیاس جهانی است . شرکت های مربوطه باید اطلاعات مورد نظر را به طور کامل به مشتریان و شرکت‌های حمل و نقل ارائه دهند و سند مورد نظر باید توسط کارشناس ارزیابی شیمیایی تایید شده صادر شود. فرم مربوطه برای حفاظت از کارکنان و محیط زیست است و برای بکارگیری تجهیزات حفاظت فردی و دستورالعمل های مربوطه قبل از کار با مواد شیمیایی است.

  • در حمل و نقل کالای خطرناک موادی است که می تواند به افراد یا اموال در حین حمل و نقل آسیب برساند. چندین سازمان حمل و نقل hazmat را تنظیم می کنند، از جمله (DOT)، انجمن (IATA) و سازمان بین المللی دریایی (IMO) در سراسر جهان از فهرستی استفاده می کنند که توسط سازمان ملل متحد ایجاد شده است تا مواد خطرناک را در 9 دسته طبقه بندی کنند: مواد منفجره، گازها، مایعات قابل اشتعال، جامدات قابل اشتعال، اکسید کننده ها و مواد عفونی، مواد رادیواکتیو، خورنده ها، و مواد مختلفی که به عنوان "متفرقه" طبقه بندی می شوند.

  • بطور معمول حمل و نقل بصورت کانتینری میتواند اکثر کالاهای با ابعاد معمولی و قابل بارگیری در سایز و ابعادکانتینرها را حمل کند اما این کشتی این عمدتاً برای حمل برخی خودروها و برخی کالاهای بزرگ میباشد. بدنه مانند یک پارکینگ است که می تواند وسایل نقلیه زیادی را در خود جای دهد. مزیت آن این است که در هنگام بارگیری در بندر نیاز به استفاده از تجهیزات برای جابجایی و بارگیری را کاهش میدهد. در عین حال می تواند کارایی را نیز بهبود بخشد و هزینه های صادرکنندگان را کاهش دهد. معایب اگرچه هزینه کم است، اما ایمنی آن بالا نیست. زیرا ممکن است کالاهای شما تحت تأثیر آب و هوای بد قرار بگیرند.